Wat heeft invloed op de prijs van krantenadvertenties?

Traditionele kranten reclame werkt vaak het beste voor bedrijven die een doelgroep van 35 jaar en ouder willen bereiken op lokale, regionale en nationale schaal. Ben jij benieuwd naar de kosten adverteren krant? Daar kunnen we het kort over zijn, het verschilt enorm. Hieronder leggen we uit hoe dat komt.

De kosten van een krantenadvertentie zijn afhankelijk van de locatie en oplage van de publicatie, evenals de kleur, frequentie en dag van de week waarop je advertentie wordt gepubliceerd. Een advertentie in een regionaal zondagochtendblad kost vaak een fractie van de prijs van een advertentie in een landelijke krant als de Telegraaf, het Noordhollands Dagblad of het Algemeen Dagblad.

Ook is er sprake van seizoensinvloeden. In de zomer is het komkommertijd en liggen de tarieven over het algemeen een stuk lager dan in de winter.

Kosten voor digitale krantenadvertenties

Naast gedrukte advertenties bieden de meeste kranten ook online advertenties die op hun website worden weergegeven. In een digitaal tijdperk wenden steeds meer lezers zich tot het web om toegang te krijgen tot nieuws in plaats van pagina’s van een fysieke krant om te slaan. Digitale advertenties zijn doorgaans goedkoper dan gedrukte advertenties.

Advertentie formaat en plaatsing

Als je eenmaal hebt besloten dat je wilt adverteren in een krant, is de volgende beslissing het bepalen van het advertentieformaat en de plaatsing. De grootte van je advertentie is een van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de kosten. De meeste adverteerders beslissen over de grootte van de advertentie op basis van de prijs.

Over het algemeen zullen bedrijven met een beperkt budget of start-ups starten met advertenties in lokale kranten. Op deze manier blijft het betaalbaar en bereik je een specifieke doelgroep.

Dit zijn de belangrijkste factoren die de prijsstelling van krantenadvertenties beïnvloeden:

● Oplage van de krant: Hoe hoger de oplage, hoe meer je betaalt voor een advertentie. Houd er rekening mee dat sommige kranten het lezerspubliek in plaats van de oplage op de tariefkaart vermelden.

● Grootte en kleur van de advertentie: Hoe groter de advertentie, hoe meer deze zal kosten. Je betaalt ook meer om uw advertentie in kleur weer te geven.

● Aantal keren dat je advertentie wordt weergegeven: als je je advertentie meerdere keren laat lopen, betaal je in totaal meer, maar minder voor elke afzonderlijke advertentie.

● Dag van de week en gedeelte van de krant: verwacht het meeste te betalen voor een advertentie die in het weekend wordt weergegeven. Je betaalt ook meer voor een